Selecteer een pagina
Nieuws | De opinie van Stefan: Koop Belgisch

Vijf CEO’s van grote Belgische bedrijven hebben er genoeg van dat we naar buitenlandse webwinkels surfen om onze cadeautjes te kopen. In een opmerkelijke open brief willen ze ons wakker schudden en overtuigen om bij Belgische winkels te bestellen. “Wie Belgisch koopt, steunt onze economie en draagt zorg voor zijn eigen buurt”, zegt Wouter Torfs. “Bij kleppers als Bol.com vloeit al het geld naar het buitenland.” Een reactie door Stefan Seghers, general manager Storesquare.

Soms heb je van die ochtenden die je inhalen. Op dinsdag 19 december is de volgende uitspraak voorpaginanieuws: “Wie Belgisch koopt, steunt onze economie en draagt zorg voor zijn eigen buurt.” Bol, Amazon, Zalando, Coolblue worden onder vuur genomen. Online groeit en het leeuwendeel van deze omzet stroomt naar het buitenland. Dat aandeel groeit elk jaar. Hoe zou dat toch komen? Dat staat eenvoudigweg te lezen in het artikel: “Er bestaat geen Belgische Bol of Zalando.” Gelukkig wordt deze boodschap genuanceerd door Grete Remen, CEO van voedingsbedrijf Damhert. Er bestaan waardige Belgische alternatieven, met name Storesquare. Ik doe even een denkoefening. Er stond immers alternatieven, meervoud. Wie is er naast Storesquare nog volop bezig met de uitbouw van een waardig alternatief? We hebben veel goede Belgische webshops. De 5 CEO’s, waarvan in het artikel sprake, geven alvast een mooie voorzet. Hun webwinkels zijn stuk voor stuk pareltjes waar ze jaren aan gebouwd hebben. Maar welk platform in Vlaanderen zou kunnen concurreren met die grote internationale spelers? Toen werd ik even stil. Gelukkig bestaat er Storesquare. Storesquare is nog jong en we kunnen nog een duwtje in de rug gebruiken maar we hebben in het afgelopen jaar ook iets gerealiseerd. Met één miljoen bezoekers, waarvan 97% uit Vlaanderen komt, behoren we bij de Vlaamse top. 

Ik ga surfen. Op Storesquare vind ik Belgische whisky, bieren en wijnen, Belgische chocolade, Belgisch speelgoed, Belgische kinderboeken, Belgische mode en nog veel meer. Zijn het geen Belgische producten, dan worden ze in ieder geval aangeboden door een echte Belgische handelaar. Op Storesquare vind ik ook de foto van de etalage en het gezicht van de handelaar. Ik moet vaak glimlachen. Ik had me die bewuste handelaar anders voorgesteld. Uniek, persoonlijk en lokaal. Ja, dat voel je op Storesquare. Ik kan me niet voorstellen dat die buitenlandse spelers hun marktplaats op deze manier gaan inrichten. We hebben iets uniek in handen, onze winkelpunten.

Bij Storesquare, geloven we in de kracht van de lokale handelaar en de verankering met de lokale economie. Ik zie een foto op Facebook. Het gaat om een winkelkarretje vol met Storesquare pakjes. Een lokale winkelier die op weg is naar het postpunt. Het zijn drukke tijden. Next day delivery is niet altijd mogelijk als je nog een winkel moet uitbaten. Dat hoeft ook niet. Slechts 50% van de consumenten wil next day delivery. Via Storesquare vermijden we dat alle Vlamingen straks op automatische piloot naar de supermarkt rijden of online kopen bij “de supermarkt van ons allemaal”. Er bevinden zich leuke winkels in je buurt waar je tal van authentieke en leuke producten kan ontdekken. Op en top Belgisch. De dag is goed begonnen!

 

Bronnen: