Selecteer een pagina
Nieuws | Speelgoed, kleding en health & beauty waren de sterkste groeiers tijdens het derde kwartaal van 2018

De BeCommerce Market Monitor rapporteert voor het derde kwartaal een stijging van de online uitgaven van 6% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Deze groei was vooral aan de producten te danken, want de uitgaven voor de diensten stijgen nog amper. Tijdens de eerste drie kwartalen van 2018 spendeerden de Belgische verbruikers in totaal 7,89 miljard euro online (+7%).

Diensten groeien nog amper

Dat wordt bevestigd door de kwartaalcijfers: de uitgaven stegen met 6% tegenover het derde kwartaal van 2017, tot 2,6 miljard euro. De online omzet van de producten groeide echter met 11,6% tot 11,2 miljard, terwijl die van de diensten met amper 1,7% toenam tot 1,4 miljard. Het kantelmoment waarop meer producten dan diensten online worden verkocht, lijkt dus nabij.
Overigens groeien de gemiddelde online uitgaven in België niet meer zo sterk. De Belg spendeerde gemiddeld 367 euro online tijdens het derde trimester, of 15 euro meer (+4%) dan een jaar eerder.

Grootste stijgers

Speelgoed, kleding en health & beauty waren de sterkste groeiers tijdens het derde kwartaal. In Vlaanderen stegen de online bestedingen binnen de categorie ‘speelgoed’ van 29% in 2017 naar 44% dit jaar. Het aandeel van online uitgaven binnen de categorie kleding gaat ook sterk vooruit: in Vlaanderen van 12% in 2017 naar 15% dit jaar. Hoewel het online aandeel van bestedingen voor health en beauty met 3,5% in 2018 nog steeds klein is, kent deze categorie wel een sterke omzetstijging van 25% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Smartphone populairder

Uit de Market Monitor blijkt ook dat de smartphone vaker wordt  gebruikt om online te winkelen. “27% van de kopers gebruikte voor minstens één aankoop dit kwartaal zijn smartphone, versus 22% een jaar eerder.”, zegt Geeroms.

Bron: http://www.gondola.be/nl/news/digital/belgische-e-commerce-groeit-nog-enkel-dankzij-de-producten