Selecteer een pagina
Tips & Tricks | Een uniek product ID, wat is dat?

Met een uniek product ID definieert u het product dat u op de wereldwijde markt verkoopt nauwkeuriger dan met het kenmerk id [id]. Algemene unieke product ID’s zijn onder andere GTIN’s (Global Trade Item Numbers), MPN’s (Manufacturer Part Numbers) en merknamen. Met unieke product ID’s, vooral GTIN’s, kunt u uw advertenties van meer informatie voorzien en zijn uw producten eenvoudiger te vinden voor gebruikers.

In dit artikel wordt uitgelegd welke unieke product ID’s u mogelijk moet opgeven, hoe u problemen met uw ID’s kunt oplossen en wat u moet doen als u geen ID’s heeft.

1. Types unieke product-ID’s

 

Naam Omschrijving Kenmerk
EAN
  • Voornamelijk gebruikt binnen Europa.
  • Europees artikelnummer (EAN), ook wel GTIN-13 genoemd.
  • Doorgaans 13 cijfers (soms 8 of 14 cijfers).
  • Een unieke numerieke code voor commerciële producten die doorgaans is gekoppeld aan de streepjescode die op producten vermeld staat.
gtin [gtin]
ISBN
  • Wereldwijd gebruikt.
  • International Standard Book Number (ISBN).
  • ISBN-10: 10 cijfers (het laatste cijfer kan ‘X’ zijn, wat staat voor het getal ’10’).
  • Houd er rekening mee dat deze indeling niet meer wordt gebruikt sinds 2007 en dat niet alle boeken kunnen worden weergegeven met ISBN-10.
  • ISBN-13 (aanbevolen): 13 cijfers en begint doorgaans met 978 of 979.
  • Een unieke numerieke code voor commerciële boeken die vanaf 1970 zijn gepubliceerd. Deze code bevindt zich op de achterkant van het boek, waar ook de streepjescode staat.
gtin [gtin]
Merk
  • Wereldwijd gebruikt.
  • Het merk van het product.
brand [merk]
mpn
  • Wereldwijd gebruikt.
  • Manufacturer Part Number (MPN).
  • Alfanumerieke nummers (verschillende lengten).
  • Het unieke nummer dat de fabrikant aan het product heeft gegeven. (veelal is dit de barcode)
mpn [mpn]

 

2. Wat zijn de voordelen van het invoeren van deze informatie?

We beseffen dat het opzoeken en ingeven van alle unieke product ID’s enige tijd vraagt, maar het is wel noodzakelijk. Unieke product ID’s zorgen ervoor dat Facebook, Google en andere spelers uw producten beter herkennen en de informatie juist verwerken. Dat zorgt voor meer zichtbaarheid van uw producten, specifiekere targeting op de juiste en vooral relevante doelgroepen en een correcte weergave van alle informatie over uw producten.

3. Hoe werkt het?

Welke ID’s u kunt toevoegen aan uw producten hangt af van het type product. We raden u aan voor al uw artikelen alle 3 de kenmerken GTIN, merk en MPN op te geven, zodat uw producten beter presteren in de advertenties en gebruikers uw producten eenvoudiger kunnen vinden.
Gebruik de volgende regels om de juiste ID’s voor uw producten te bepalen.

A. U beschikt over een GTIN, EAN, ISBN en het merk.
  • Ofwel geeft u de data in bij uw eigen producten in de back-office: open elke productfiche en vul per product de gegevens aan. (Selecteer optie 1)
  • Ofwel, indien u een bestaande integratie heeft, levert u de data aan via uw bestaande integratie: voorzie de data in het bestand of via de API en geef ons een seintje op support@storesquare.be
B. U beschikt niet over een GTIN , maar wel over MPN + merk.
  • Ofwel geeft u de data in bij uw eigen producten in de back-office: open elke productfiche en vul per product de gegevens aan. (Selecteer optie 2)
  • Ofwel, indien u een bestaande integratie heeft, levert u de data aan via uw bestaande integratie: voorzie de data in het bestand of via de API en geef ons een seintje op support@storesquare.be
C. U beschikt niet over een GTIN, MPN of merk, maar deze data bestaan wel voor uw producten.
  • Selecteer Optie 3.

Problemen of vragen? Aarzel niet om ons te contacteren via support@storesquare.be of telefonisch op 0800 14 023.